Sider

lørdag 14. mai 2016

Geni og data


De som ikke er interessert i historie og slektsforskning kan få lov til å slutte å lese nå.

Jeg har jobbet i såpass mange år at jeg fikk oppleve da datamaskinene gradvis ble innført som en nødvendighet i arbeidslivet. Mange av de som nærmet seg pensjonsalder strittet i mot så godt de kunne for å slippe å lære noe nytt, håpte at dette bare var et blaff og at fenomenet skulle gå over. Det var nesten sånn at jeg begynte å lure på om det var en slags programmert IT klokke innebygd i mennesker, som gjør det umulig å lære data over en viss alder. Men i dag er de fleste på nett så det gikk jo bra til slutt.

Et unntak på den tiden var iallfall min far Gunvald. Han er født i 1927, pensjonert offiser i Hæren og fylte nylig 89 år. Gunvald innså snart at datamaskinene var overlegen skrivemaskinen og vi fikk satt opp en PC og blekkskriver. Dette til stor glede for resten av familien da lydene fra tastetrykkene til skrivemaskinen gikk igjennom marg og bein. Jeg blir imponert over håndlaget som far har med printere da de med jevne mellomrom streiker, han åpner den, renser og bytter blekkpatroner med den største selvfølgelighet. Når det gjelder filbehandling i Windows er det noe verre, men han har lært mer og mer etterhvert og ut kom det tekst, masse tekst. Gunvald har skrevet flere permer fulle med slektsgranskning, memoarer og diverse artikler som har blitt publisert i bygdebøker og lignende. Etter at han ble pensjonist fikk han også konsulentoppdrag i å skrive Vetrinækorpsets historie som er utgitt i bokform.

Source: http://writingball.blogspot.no/


For en del år siden fikk jeg telefon fra en tante som bor i New York - Turid. Hun lurte på om jeg kunne legge inn det min far hadde skrevet om slekta på www.geni.com - Geni er er en database med slektstre og profiler der man kan laste opp bilder og informasjon på profilen til nålevende og avdøde personer.  I begynnelsen fikk jeg lagt inn noen hundre profiler fra min slekt og begynte å bli fornøyd.  Gunvald har opprettet 2500 profiler og scannet, lastet opp hundrevis av bilder samt lagt inn historier og anekdoter på profilene. Totalt så er det over 100 millioner person-profiler lagt inn på Geni.

På bildet under er min far nummer 2 fra høyre, bildet er fra 1943 i Leirfjord, Nordland. Gutten ved siden av er min onkel Anders og han har jeg mange gode minner fra . Anders gikk dessverre bort for noen år siden. Min farfar lengst til høyre - Otelius Christian Paul ble oppkalt etter sine tre søstre (Oline, Kristine og Pauline) som døde i skarlagensfeber 1 mnd før han ble født (1882 - d 1968). En veldig trist historie, men Othelius klarte seg bra og ble etterhvert kystskipper, fikk seg et lite gårdsbruk og jobbet også som formann på anlegg. 

Dette og mye mer er skrevet inn på Otelius sin profil på geni.com slik at etterkommere og andre interesserte kan lese på internet. Min farmor Marie i hvitt husker jeg ganske godt og var myk og god å holde rundt.

Bildet er tatt på konfirmasjonsdagen til Anders.


























Source: digitaltmuseum.no

2 kommentarer: