Sider

tirsdag 16. august 2016

Slampoesi med Fredrik Høyer

Det har blitt en del kjøring i bil de senere årene på grunn av jobb, og radioen er en kjær reisevenn. Ett av favorittprogrammene mine er Salongen på P2 og her fikk jeg høre om Fredrik Høyer første gang.


Foto: Geir Bakken

I 2015 var Fredrik Høyer gjest i flere av salongens programmer, og her ble jeg kjent med fenomenet Slampoesi. Her snakkes det på inn og utpust, ikke helt ulik rapping men enda mer intenst og gripende synes jeg.

For å gjøre en lang historie kort fikk vi engasjert Fredrik til NITO Vestfold årskonferansen på Tjøme. Jeg var litt spent på om hvordan trauste ingeniører ville motta Fredrik. Det ble et fantastisk forrykende show og salen kokte med respons. Det ble stor suksess og jeg fikk gleden av å spise lunch med denne fantastiske poet / performanceartisten etter showet.

Det arrangeres mesterskap innen Slampoesi og fenomenet oppsto på åttitallet i Chicago. De som har lyst til å lære mer om Fredrik kan besøke hjemmesiden hans. Til høsten kommer en ny bok fra Fredrik, en diktsamling der det følger med en LP plate.

Ellers så ligger det flere fine videoer på youtube med Fredrik. Her er diktet "Gi slipp"










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar