Sider

onsdag 18. mai 2016

Tankekart

For mange år siden var jeg og mange av mine kollegaer på kurs i mind-mapping (tankekart). Kurset baserte seg på bøkene til Tony Buzan.

Full av iver etter kurset kastet jeg meg ut i bruk av tankekart, men dessverre dabbet bruken av for min del. Men teknikken er ikke en flopp og lever i beste velgående.

Siden blogging er en kreativ prosess så tenkte jeg å gjenoppta tankekart som verktøy. Tankekart kan med fordel brukes som et soloverktøy (en-bruker) eller brainstormingsverktøy for en gruppe.

Tankekart går ut på å slippe ut tankene på i en ikke-lineær måte, slik kan man se tankene og ideene på en mer visuell måte enn ordinære notater. Man skal starte i midten og bygge bokser rundt. Tegningen under viser min variant av Tony Buzan kart. 

Det finnes en rekke software for mind mapping. På bubbl.us er det mulig å opprette en gratis konto og å lage tankekart digitalt. Man kan gi boksene forskjellige farger og navngi banene. Det er mulig å dele kartet slik at flere brukere kan jobbe sammen. Boksene kan dras hit og dit.

Her har jeg ført opp en del tema i et bubbl.us kart som jeg planlegger å skrive blogg om. De som er grønne er jeg ferdig med. Det er enkelt å gå inn å bytte farger for å indikere status. Hvis man ønsker å gå videre på et tema så kan man fortsette å bygge ut "satelitter". Programmet som er webbasert er enkelt å lære og bruke. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar