Sider

tirsdag 7. juni 2016

Lead Auditor - IRCA

IRCA er den største sertifiseringsorganisasjonen for ISO 9001 auditors, representert i over 120 land.
DNV GL, BV, Loyds og f.eks TÜV benytter IRCA som competent body for auditors. IRCA har sitt utspring i Storbritania, et myndighetsorgan som senere ble delt i BSI (standarder),  IRCA (auditor sertifisering) og UKAS (akkrediterings body for Storbritania)

For tre år siden deltok jeg på IRCA godkjent Lead Auditor kurs for ISO 9001. Sertifikatet jeg fikk etter fullført kurs hadde en gyldighet på tre år og nå var det modent for resertifisering. Logger over alle audits som jeg hadde bidratt i som co auditor eller lead auditor måtte legges frem. En rekke verifiseringer og spørsmål måtte besvares.

Jeg måtte også fremskaffe godkjennelse av faddere som kunne bevise min skikkethet og diverse andre beviser måtte legges fram. Vitnemål og CV måtte sendes inn. Stor var spenningen om jeg fikk godkjent graden Lead Auditor QMS jeg hadde søkt på. Det føltes stort da mailen med den endelige godkjenningen kom. Yess..... Jeg sender en stor hjertelig takk til tidligere og nåværende kolleger og arbeidsgiver som har hjulpet og støttet meg i denne prosessen.






























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar