Sider

onsdag 15. juni 2016

Plassproblemer i Tønsberg havn

Tusen takk for alle klikk på blogginnlegget om benken i Horten, det tok av og har nesten gått "viralt", som det så fint heter :). Denne gangen vil jeg skrive noen ord om Tønsberg, eller nærmere bestemt Tønsberg Havn. Nå som det går mot ferietid, og hvis du i høysesongen mot all formodning sliter med å få plass i den flotte gjestehavna, så er du ikke den første som har opplevd dette.



















Bildet er tatt av Geir Bakken og viser skipet DS Kysten ved brygga en vinterdag.

I forbindelse med innsamling av historisk informasjon til 75 års jubileet for NITO kom jeg over litt artig historisk informasjon om Tønsberg Havn som er 1100 år.

Kilde www-bib.hive.no

Danske korsfarere som i 1191 besøkte Tønsberg, sier at det om sommeren er temmelig folksomt i byen på grunn av de mange skip som kommer fra alle verdens kanter. Vi får et begrep om tallet på skip som anløp Tønsberg, når vi hører at flere av de danske korsfarerne måtte ankre opp ute på Byfjorden av mangel på plass ved bryggene. 

Om fortøyningsregler og myndigheter:

Byloven anviser alle som kommer til byen med lastede skip, plass langs bryggene. De skal fortøye med stevnen mot bryggen, ikke med langsiden. Så snart skipet er losset skal det legge ut fra bryggen og ut på Vågen (Byfjorden) for å gi plass for nye skip. Dette tyder på at Tønsberg på den tid har vært en livlig havneby. Sysselorganisasjonen ble opprettet i slutten av 1100 tallet. Sysselmannen som bestyrte Tunsberg Sysla, som besto av mesteparten av Vestfold fylke, var et av kongens mange administrative områder for rettsvesen, militærvesen og for innkreving av skatter. Sysselmannen satt antagelig på Slottsfjellet sammen med kongen.


Hva ble handlet?

Trelast var den viktigste eksportartikkelen ved siden av skinnvarer, huder, smør og sild. Sild ble på den tid fanget i store mengder i ytre Oslofjord. Importen var korn og mel fra Danmark, hvete, honning og klesvarer fra England. Fra Frankrike kom vin og sydfrukter, finere klær og de mest utsøkte våpen. Fra Flandern, Frisland og Saksland kom det krydder, tøyer, våpen, kjeler og andre metallvarer. Det ser ut til at Tønsberg i begynnelsen av 1300-årene var den viktigste handelsbyen på Østlandet og et sentrum for sildehandelen og trelasteksporten. Hansaveldet førte senere til nedgang for den norske handelen og skipsfarten på Tønsberg, men ennå i 1520-30 årene var Tønsberg ikke noen ubetydelig by. Den sto noe tilbake for Oslo selvfølgelig - forholdet mellom de to byene var som 2 til 3.


Dagens gjesthavn i Tønsberg er norges største, og har vunnet priser flere ganger som norges beste gjestehavn. Der finnes en kafe som blant annet serverer is, kaffe, vafler, frokost og hamburgere. Kan anbefales! Går du videre bortover brygga så ligger det spennende spisesteder tett i tett. Er du glad i sjømat bør du prøve Roar i bua en helt unik opplevelse.

Tønsberg ønsker deg velkommen!

1 kommentar: