Sider

tirsdag 27. september 2016

Campaign Clinton vs Trump - retorikk og kroppsspråk

Bilde er lånt fra no.wikipedia.org


Kampen for å bli president i USA og dermed bli verden mektigste person går for fullt. I natt var det duket for første debatt mellom Hillary Clinton og Donald Trump.

Alle detaljer må stemme, kroppspråk og retorikk, hver minste detalj blir analysert og kommentert. Det gjelder å vippe den andre av pinnen og kandidatene er tøffe mot hverandre. Forsøk på bløff kan bli hardt straffet på meningsmålingene. Media melder om at Clinton har benyttet sparringspartnere siste uken og øvd på debatten, mens Trump har prioritert kampanjeturne.

Aldri før har mediedekningen vært mer omfattende, og lettere å følge enn nå. Kampanjen opptar en stor del av nyhetsbilde også her hjemme. USA er en viktig strategisk alliert for Norge så interessen er stor foran dette valget.

Igjennom NITO har jeg deltatt på retorikk- og kroppspråkkurs med instruktører som Vibeke Holtskog og Live Bressendorff Lindseth og de har vært veldig spennende å oppleve. En ting jeg kan huske å ha lært var at man ikke skulle bruke pekefinger når man taler. Et tips for å unngå pekefingerbruk er å holde tommel og pekefinger sammen. Senere har jeg lagt merke til  f.eks Obama og andre politikere bruker dette OK tegnet i stedet for å peke.

Under OL på Lillehammer i 1994 på vei fra bussen mot utforbakken på Kvitfjell sto det en smilende dame langs veien i bobledress. Hun vinket og hilste til oss på engelsk, og vi hilste høflig tilbake. Rett bak oss kom noen amerikanere, og først da gikk det opp for oss at det var Hillary som sto der.

Jeg merker meg at valgkampanjene og valgkampen har vært ganske rå og brutal denne gangen. Det får meg til å tenke på en film som heter The Campaign som er en ellevill politisk satire og etter min mening ganske så morsom, med blant annet Will Farrell. Filmen kan f.eks streames på Itunes til 39,- (HD) og 29,- (SD).




Det er close race men hvem vant debatten i første runde? Mange nettsteder sier Clinton. Trump mener selv at han vant. (artikkel på E24)

Link til fivethirtyeight.com (kampanjestatus som viser kart, poll og prognoser)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar